fbpx

2023/24- Sílvia Sant Funk+Mònica Muntaner, i Mario G. Sáez

El projecte va arrencar a la tardor, amb la Masterclass, que reuneix tots els agents del projecte -professors, ballarins locals, coreògrafs, responsables dels teatres municipals, el Mercat de les Flors i Transversal, en una trobada d’inici de projecte, on es presenten les propostes coreogràfiques que es treballaran durant el curs a tots els implicats.

A partir d’aquí, van continuar les formacions de professors, pel projecte Tots Dansen; i les sessions de traspàs de partitura, per Mapadeball. En aquestes segones els creadors de la peça (coreògrafs) traspassen la informació de la seva proposta als ballarins locals que al seu torn seran els encarregats de formar el professorat local, i dirigir assajos i funcions al municipi.

Fetes aquestes formacions inicials, s’inicia el treball a l’aula, on ballarines locals i professorat dels insititus treballen colze a colze amb els alumnes per tal de desenvolupar la proposta artística que finalment defensaran els joves estudiants dalt l’escenari del seu teatre (un procés que es va concretant llavors en les visites al teatre, en els assajos a mig procés, assajos generals i finalment amb les funcions).

Aquest últim pas del projecte, quan la coreografia es posa en escena, són les funcions, que en aquest curs es van desenvolupar de la manera següent:

  • el 16 i el 17 de gener al Teatre Principal d’Olot
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
Ies Bosc de la Coma 2on d’Eso 125
Institut-Escola Cor de Maria 2on d’Eso 50
Institut-Escola Pia 2on d’Eso 60
Institut escola Greda 2on d’Eso 77

Total ciutat: 312 almunes

2 funcions, 2 formadores i 6 professors

 

  • del 19 al 22 de març al Teatre el Jardí de Figueres (posteriorment a comarca)
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
Institut  Narcís Monturiol 1er d’ESO (4 grups) 115
Institut Ramon Muntaner 2on d’ESO (4 grups) 88
Institut Cendrassos 2on d’ESO (6 grups) 152
Institut Alexandre Deulofeu 2on d’ESO 19
Institut Olivar Gran 3er d’ESO 20
Escolàpies Figueres 2on d’ESO (2 grups) 63
Institut La Jonquera 3er d’ESO (2 grups) 61
Castelló D’Empúries 2on d’ESO (5 grups) 125
Institut El Bruel-Empuriabrava 3er d’ESO (2 grups) 42
INS Padró 2on d’ESO  (5 grups) 131

Total ciutat: 816 alumnes

14 funcions, 2 formadores i 13professors

 

  • el 8 i el 9 d’abril al Teatre Monumental de Mataró
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
Institut Escola Àngela Bransuela 4t d’ESO 14
Institut Damià Campeny 3r d’ESO 22
INSTITUT THOS I CODINA 4rt d’ESO 21
Centre d’Educació Especial Les Aigües Secundaria-postobligatòria 10
Ins Josep Puig i Cadafalch 4rt d’ESO 40
Institut Satorras 3r d’ESO 20
Institut Laia L’Arquera 3r d’ESO 21
Institut Esola Mar Mediterrània 1er a 3r d’ESO 20

Total ciutat:  168 alumnes

2 funcions, 2 formadores i 11 professors

 

  • el 24 i el 25 d’abril al Teatre Bartrina de Reus
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
INSTITUT GABRIEL FERRETER I SOLER 1bat 13
INSTITUT GAUDÍ 3r d’ESO 14
INSTITUT BAIX CAMP 1bat 8
INSTITUT PI DEL BURGAR 3r d’ESO 66
COL·LEGI SANT JOSEP 1bat 72
INSITTUT ROSETA MAURI 4rt d’ESO 51

Total ciutat: 224 alumnes

2 funcions, 2 formadores i 9 professors

 

  • el 9 de maig al Teatre Municipal de Girona
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
Institut Narcís Xifra 2n ESO (2 grups) 42
Institut Santiago Sobrequés i Vidal 2n ESO (5 grups) 120

Total ciutat: 162 alumnes

1 funció, 2 formadores i 5 professors

 

  • el 9, l’11 i el 13 de maig al Teatre Principal de Vilanova i la Geltrú
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
INSTITUT MANUEL DE CABANYES 1r Batx 175
INSTITUT JOAQUIM MIR 1r Batx 90
INSTITUT DOLORS MALLAFRÉ 1r Batx 23
INSTITUT BAIX A MAR 1r Batx 66
ESCOLA PIA 1r Batx 36

Total ciutat: alumnes

funcions, formadores i professors

 

  • del 14 al 17 de maig al Teatre Auditori de Granollers
Nom del centre Curs Nombre d’alumnes
Institut Lauro de Les Franqueses 3r ESO 158
Celesti Bellera Granollers 3r ESO 92
Antoni Cumella Granollers 4rt ESO 113
El Vern Lliçà de Vall 2n ESO 70
Domus D’Olivet Canovelles 2n ESO 57
Vilamajor 2n ESO 90
Marta Estrada 3r ESO 52

Total ciutat: 632 alumnes

4 funcions, 4 formadores i 17 professors

 

Així doncs, el total de l’activitat dels dos projectes deixa les xifres següents: 2 equips de coreògrafs, que han passat per 7 ciutats que formen part de la Xarxa Transversal, amb 16 ballarins locals, amb 42 professors, que han intervingut en 43 centres de secundària i que han incidit en 2.704 alumnes.

Les coreografies que s’han treballat enguany han estat:

Umhlaba, de Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner

La peça que han ballat els alumnes dels instituts de Reus, en el marc del Tots Dansen, i de Vilanova i la Geltrú, Granollers i Mataró, dins de Mapadeball, ha estat Umhlaba, que significa ‘món’ en llengua zulu. Les ballarines que s’han encarregat d’executar-ho han estat Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner, membres de l’equip fundador de l’espai de dansa La Poderosa i del col·lectiu de creació Las Santas.

Les dues artistes, amb Umhlaba, parteixen de la idea que som una part minúscula d’un món molt gran i que formem part d’una comunitat amb la qual ens construïm. Per això proposen apropar-se a la idea de món des de tres distàncies, llunyana, mitjana i íntima, així com també a partir de tres conceptes, paisatge, comunitat i singularitat.

A través d’aquesta proposta es busca que l’alumnat explori aquesta temàtica des d’una perspectiva individual, comunitària i planetària amb l’objectiu de plasmar-ho en una experiència compartida.

En aquestes quatre ciutats, el total de participants ha estat de 1.414, provinents de 27 centres d’educació secundària diferents. Així mateix, s’ha comptat amb 10 formadors i amb 48 professors.

Els diumenges de la vida, de Mario G. Saez

En el cas d’Olot, Figueres i Girona, la peça que l’alumnat ha estat representant ha estat Els diumenges de la vida, de Mario G. Saez, també en l’àmbit de Mapadeball. Aquí el concepte de partida és el de celebrar en les seves concepcions més diverses, ja que sovint les alegries s’han commemorat, i és així com es continua fent, a través de la dansa. D’exemples n’hi ha diversos: des dels balls a la cort després de guanyar una guerra fins als festivals de música i concerts multitudinaris passant també pels balls del Fortnite amb què els avatars es vanaglorien de les seves conquestes.

Pel que fa a aquestes tres ciutats, han format part del projecte 1.290 alumnes, de 16 instituts, juntament amb 6 formadors i 24 professors.

 

Formacions de crítica de dansa

Una de les activitats que s’ha desenvolupat de manera paral·lela a Mapadeball, a les ciutats d’Olot, Vilanova i la Geltrú i Figueres, ha estat un taller formatiu de crítica de dansa, i els alumnes que han vist la peça de Mario G. Saez han estat els encarregats de plasmar tot el que ha passat a dalt de l’escenari en algun dels formats periodístics treballats a l’aula (notícia, crítica, crònica, etc.).

Els conductors d’aquesta formació, que rep per títol Joves periodistes culturals, han estat Recomana.cat, uns especialistes de l’àmbit de la comunicació que han donat als estudiants dels diversos centres participants una sèrie d’explicacions, eines i recursos per elaborar el producte periodístic concret.

Joves periodistes culturals té com a objectiu incentivar la participació dels joves en l’àmbit cultural, fomentar el seu esperit crític amb l’anàlisi de diferents obres de teatre, potenciar l’escriptura i la redacció de textos, afavorir la passió per les arts escèniques des de l’educació reglada i cobrir un buit de la crítica professional en el teatre familiar i juvenil.

Go top