fbpx

2020/2021 – MAPADEBALL – João Lima / Constanza Brnčić i Sònia Gómez

Edició curs 2020-21

En aquesta edició del projecte hi van participar 7 ciutats (dins de Transversal, si bé cadascun d’aquests municipis pot fer l’extensió comarcal del projecte, com és el cas de Figueres, que va portar Mapadeball a altres 5 municipis de l’Empordà).

Aquestes ciutats van contractar per implantar la partitura coreogràfica als seus municipis a 14 ballarins locals, que van desenvolupar la tasca de conductors: formant el professorat local, acompanyant-lo a l’aula amb el treball amb els alumnes i fent la direcció artística de la funció final.

Van participar del projecte 28 centres educatius, 54 professors i 2.225 joves.

Les tres partitures coreogràfiques treballades van ser:

“Carrers” de Constanza Brnčić.

  • Es va treballar als instituts IES Arnau Cadell i INS Angeleta Ferrer de Sant Cugat (2 conductors, 12 professors i 284 joves).

“Pinya” de Sònia Gómez, que van fer a:

  • Figueres: Institut Narcís Monturiol, Institut Ramon Muntaner, Institut Cendrassos, Institut Alexandre Deulofeu, Institut Olivar Gran; Institut La Jonquera, Institut Illa de Rodes (Roses), Institut Cap Norfeu (Roses), INS Castelló d’Empúries, Institut escola El Bruel Empuriabrava, INS El Pedró (L’Escala). 4 formadores, 14 professors i 936 joves.
  • Olot: IES Bosc de la Coma, Institut-Escola Cor de Maria, Institut-Escola Pia. 2 conductores, 5 professors i 226 alumnes.
  • Granollers: Institut Celestí Bellera, Institut Lauro de Les Franqueses. 2 conductores, 7 professors i 219 alumnes.
  • Mataró: Institut Satorras, Laia l’Arquera, Thos i Codina. 2 conductores, 3 professors i 254 joves.

“Vibrar el Temps” de João Lima, als centres educatius de:

  • Reus : Institut Gabriel Ferreter i Soler, Institut Gaudí, Institut Baix Camp i Collège Français International Reus. 1 conductora, 6 professors i 89 alumnes
  • Vilanova i la Geltrú: Institut Manuel de Cabanyes, Institut Dolors Mallafré, Institut Baix a Mar. 1 conductora, 6 professors i 217 alumnes

 

Activitats de Formació

A causa del Covid es van realitzar adaptacions del format i la mecànica de funcionament a les contingències: adopció de les mesures de prevenció necessàries per tal que tota l’activitat vinculada al projecte fos segura pels participants .

Les sessions de traspàs de partitura entre coreògrafs i conductors locals van ser la única activitat presencial, al tractar-se de grups reduïts i una activitat professional per tots els participants. Es va dur a terme al Mercat de les Flors en espais que van permetre mantenir les distàncies de seguretat i totes les mesures necessàries. Aquestes sessions van tenir lloc, segons coreògraf: Constanza Brnčić 24 de gener i 14 de febrer, João Lima 31 de gener i 21 de febrer i Sònia Gómez el 30 de gener i 13 de febrer

La formació de professorat fou sens dubte l’activitat amb més afectacions Covid, ja que per a poder ser reconegut pel Departament d’Ensenyament, va haver de ser totalment telemàtic. No es va fer per tant, cap trobada de totes les ciutats a Barcelona, per evitar desplaçaments fora del municipi i la trobada de persones de diferents punts de Catalunya.

La Masterclass es va fer el dissabte 16 de gener, totalment online, amb presència dels 3 coreògrafs, tots els conductors de les ciutats i professors participants. També hi van ser presents representants dels teatres municipals, així com del Mercat de les Flors i Transversal. Després d’una primera presentació conjunta, els coreògrafs van plantejar una sessió teòrico-pràctica a través de pantalla.

-La formació de professorat es va fer també en format telemàtic i a nivell local, on els conductors van transmetre la coreografia als docents.

-Amb totes aquestes restriccions, el treball del professor a l’aula va agafar més protagonisme: per arribar al còmput de 30h es van reconèixer com a hores de curs el treball pràctic del professor amb els seus alumnes. Aquest treball es va realitzar a nivell de grup/classe (grups bombolla). En algunes d’aquestes hores hi va haver també la presència del conductor, que al rebre tracte de professor especialista (i sempre que fou permès) va poder seguir fent el seu treball a l’aula amb el professorat i els alumnes. Es van aplicar sempre les mesures necessàries de mascareta i distància. Es van atendre els protocols que els centres educatius en cada moment.

 

Les funcions finals

Els coreògrafs van adaptar les seves coreografies en dos sentits. Per una banda, es van organitzar per tal que es poguessin treballar per grups de convivència, per tal que no fos necessari la barreja de grups (ni dins el centre educatiu ni amb altres centres de la ciutat) en cap moment del procés, assegurant així poder mantenir l’activitat tot i les restriccions.

Per altra banda, les peces es van transformar en format carrer, de manera que en cas necessari es poguessin mostrar al pati de l’institut i fer la funció sense sortir del centre educatiu ni barrejar-se amb altres instituts (amb una adaptació que no requerís de treball de llums o el material escènic, una partitura de dansa en cru).

Es va prioritzar mes que mai el procés creatiu (el treball a l’aula) i la possibilitat de continuïtat del projecte, més que al resultat final de la coreografia.

Tot i això, es va deixar oberta de fer una funció final adaptada a les circumstàncies del moment, en què cada ciutat pogués escollir el lloc i el format. Arribada la primavera, les restriccions derivades de la Covid no van permetre fer la funció final amb tots els joves de tots els centres mesclats sobre l’escenari del Teatre municipal, tal i com era habitual al projecte. Així, les funcions es van dur a terme en diferents espais.  Cada ciutat va trobar solucions a mida, adients a les circumstàncies particulars del municipi i els centres educatius participants.

 

ALS PATIS DELS CENTRES EDUCATIUS

Figueres: va dur a terme les funcions als pati de cadascun dels centres educatius participants (5 instituts de Figueres i 6 d’altres 5 poblacions empordaneses), del 30 d’abril i fins al 21 de maig.

Sant Cugat del Vallès: va dur a terme les funcions als pati de cadascun dels centres educatius participants, totes dues el dia de Sant Jordi.

A L’ESPAI PÚBLIC

Olot: les funcions es van fer a la plaça de braus (a l’aire lliure però amb control d’accés),e sl dies 21 i 22 d’abril. Va dur a terme una funció per cadascun dels centres educatius participants, sense públic adult, però amb presència d’alumnes dels instituts participants.

Mataró:  les funcions finals es van fer en una carpa instal·lada al parc central. L’actuació es va enregistrar i va ser emesa per la televisió local. L’enregistrament va tenir lloc els dies Dimecres 26, dijous 27 i divendres 28 de maig

Granollers: les funcions es van fer als espais exteriors de Roca Umbert, Fàbrica de les arts. L’actuació es va enregistrar entre el 10 i el 13 de maig, i va ser emesa per la televisió local.

 

AL TEATRE

Vilanova i la Geltrú: es van gravar els grups bombolla sobre l’escenari els dies 12, 13 i 20 de maig, fent cadascun d’ells una part de la coreografia. Aquestes actuacions, així com tot el procés de treball en el si del projecte, es va recollir en un documental que es va estrenar al teatre el dia 20 de juny.

Reus: es van gravar els grups bombolla sobre l’escenari el dia 29 d’abril, fent cadascun d’ells una part de la coreografia. Aquestes actuacions, així com tot el procés de treball en el si del projecte, es va recollir en un documental que es va estrenar el dia 16 de juny.

Go top