El projecte va arrencar a la tardor, amb la Masterclass, que reuneix tots els agents del projecte -professors, ballarins locals, coreògrafs, responsables dels teatres municipals, el Mercat de les Flors i Transversal, en una trobada d’inici de projecte, on es presenten les propostes coreogràfiques que es treballaran durant el curs a tots els implicats.
A partir d’aquí, van continuar les formacions de professors, pel projecte Tots Dansen; i les sessions de traspàs de partitura, per Mapadeball. En aquestes segones els creadors de la peça (coreògrafs) traspassen la informació de la seva proposta als ballarins locals que al seu torn seran els encarregats de formar el professorat local, i dirigir assajos i funcions al municipi.
Fetes aquestes formacions inicials, s’inicia el treball a l’aula, on ballarines locals i professorat dels insititus treballen colze a colze amb els alumnes per tal de desenvolupar la proposta artística que finalment defensaran els joves estudiants dalt l’escenari del seu teatre (un procés que es va concretant llavors en les visites al teatre, en els assajos a mig procés, assajos generals i finalment amb les funcions).
Aquest últim pas del projecte, quan la coreografia es posa en escena, són les funcions, que en aquest curs es van desenvolupar de la manera següent:
- el 16 i el 17 de gener al Teatre Principal d’Olot
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
Ies Bosc de la Coma | 2on d’Eso | 125 |
Institut-Escola Cor de Maria | 2on d’Eso | 50 |
Institut-Escola Pia | 2on d’Eso | 60 |
Institut escola Greda | 2on d’Eso | 77 |
Total ciutat: 312 almunes
2 funcions, 2 formadores i 6 professors
- del 19 al 22 de març al Teatre el Jardí de Figueres (posteriorment a comarca)
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
Institut Narcís Monturiol | 1er d’ESO (4 grups) | 115 |
Institut Ramon Muntaner | 2on d’ESO (4 grups) | 88 |
Institut Cendrassos | 2on d’ESO (6 grups) | 152 |
Institut Alexandre Deulofeu | 2on d’ESO | 19 |
Institut Olivar Gran | 3er d’ESO | 20 |
Escolàpies Figueres | 2on d’ESO (2 grups) | 63 |
Institut La Jonquera | 3er d’ESO (2 grups) | 61 |
Castelló D’Empúries | 2on d’ESO (5 grups) | 125 |
Institut El Bruel-Empuriabrava | 3er d’ESO (2 grups) | 42 |
INS Padró | 2on d’ESO (5 grups) | 131 |
Total ciutat: 816 alumnes
14 funcions, 2 formadores i 13professors
- el 8 i el 9 d’abril al Teatre Monumental de Mataró
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
Institut Escola Àngela Bransuela | 4t d’ESO | 14 |
Institut Damià Campeny | 3r d’ESO | 22 |
INSTITUT THOS I CODINA | 4rt d’ESO | 21 |
Centre d’Educació Especial Les Aigües | Secundaria-postobligatòria | 10 |
Ins Josep Puig i Cadafalch | 4rt d’ESO | 40 |
Institut Satorras | 3r d’ESO | 20 |
Institut Laia L’Arquera | 3r d’ESO | 21 |
Institut Esola Mar Mediterrània | 1er a 3r d’ESO | 20 |
Total ciutat: 168 alumnes
2 funcions, 2 formadores i 11 professors
- el 24 i el 25 d’abril al Teatre Bartrina de Reus
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
INSTITUT GABRIEL FERRETER I SOLER | 1bat | 13 |
INSTITUT GAUDÍ | 3r d’ESO | 14 |
INSTITUT BAIX CAMP | 1bat | 8 |
INSTITUT PI DEL BURGAR | 3r d’ESO | 66 |
COL·LEGI SANT JOSEP | 1bat | 72 |
INSITTUT ROSETA MAURI | 4rt d’ESO | 51 |
Total ciutat: 224 alumnes
2 funcions, 2 formadores i 9 professors
- el 9 de maig al Teatre Municipal de Girona
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
Institut Narcís Xifra | 2n ESO (2 grups) | 42 |
Institut Santiago Sobrequés i Vidal | 2n ESO (5 grups) | 120 |
Total ciutat: 162 alumnes
1 funció, 2 formadores i 5 professors
- el 9, l’11 i el 13 de maig al Teatre Principal de Vilanova i la Geltrú
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
INSTITUT MANUEL DE CABANYES | 1r Batx | 175 |
INSTITUT JOAQUIM MIR | 1r Batx | 90 |
INSTITUT DOLORS MALLAFRÉ | 1r Batx | 23 |
INSTITUT BAIX A MAR | 1r Batx | 66 |
ESCOLA PIA | 1r Batx | 36 |
Total ciutat: alumnes
funcions, formadores i professors
- del 14 al 17 de maig al Teatre Auditori de Granollers
Nom del centre | Curs | Nombre d’alumnes |
Institut Lauro de Les Franqueses | 3r ESO | 158 |
Celesti Bellera Granollers | 3r ESO | 92 |
Antoni Cumella Granollers | 4rt ESO | 113 |
El Vern Lliçà de Vall | 2n ESO | 70 |
Domus D’Olivet Canovelles | 2n ESO | 57 |
Vilamajor | 2n ESO | 90 |
Marta Estrada | 3r ESO | 52 |
Total ciutat: 632 alumnes
4 funcions, 4 formadores i 17 professors
Així doncs, el total de l’activitat dels dos projectes deixa les xifres següents: 2 equips de coreògrafs, que han passat per 7 ciutats que formen part de la Xarxa Transversal, amb 16 ballarins locals, amb 42 professors, que han intervingut en 43 centres de secundària i que han incidit en 2.704 alumnes.
Les coreografies que s’han treballat enguany han estat:
Umhlaba, de Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner
La peça que han ballat els alumnes dels instituts de Reus, en el marc del Tots Dansen, i de Vilanova i la Geltrú, Granollers i Mataró, dins de Mapadeball, ha estat Umhlaba, que significa ‘món’ en llengua zulu. Les ballarines que s’han encarregat d’executar-ho han estat Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner, membres de l’equip fundador de l’espai de dansa La Poderosa i del col·lectiu de creació Las Santas.
Les dues artistes, amb Umhlaba, parteixen de la idea que som una part minúscula d’un món molt gran i que formem part d’una comunitat amb la qual ens construïm. Per això proposen apropar-se a la idea de món des de tres distàncies, llunyana, mitjana i íntima, així com també a partir de tres conceptes, paisatge, comunitat i singularitat.
A través d’aquesta proposta es busca que l’alumnat explori aquesta temàtica des d’una perspectiva individual, comunitària i planetària amb l’objectiu de plasmar-ho en una experiència compartida.
En aquestes quatre ciutats, el total de participants ha estat de 1.414, provinents de 27 centres d’educació secundària diferents. Així mateix, s’ha comptat amb 10 formadors i amb 48 professors.
Els diumenges de la vida, de Mario G. Saez
En el cas d’Olot, Figueres i Girona, la peça que l’alumnat ha estat representant ha estat Els diumenges de la vida, de Mario G. Saez, també en l’àmbit de Mapadeball. Aquí el concepte de partida és el de celebrar en les seves concepcions més diverses, ja que sovint les alegries s’han commemorat, i és així com es continua fent, a través de la dansa. D’exemples n’hi ha diversos: des dels balls a la cort després de guanyar una guerra fins als festivals de música i concerts multitudinaris passant també pels balls del Fortnite amb què els avatars es vanaglorien de les seves conquestes.
Pel que fa a aquestes tres ciutats, han format part del projecte 1.290 alumnes, de 16 instituts, juntament amb 6 formadors i 24 professors.
Formacions de crítica de dansa
Una de les activitats que s’ha desenvolupat de manera paral·lela a Mapadeball, a les ciutats d’Olot, Vilanova i la Geltrú i Figueres, ha estat un taller formatiu de crítica de dansa, i els alumnes que han vist la peça de Mario G. Saez han estat els encarregats de plasmar tot el que ha passat a dalt de l’escenari en algun dels formats periodístics treballats a l’aula (notícia, crítica, crònica, etc.).
Els conductors d’aquesta formació, que rep per títol Joves periodistes culturals, han estat Recomana.cat, uns especialistes de l’àmbit de la comunicació que han donat als estudiants dels diversos centres participants una sèrie d’explicacions, eines i recursos per elaborar el producte periodístic concret.
Joves periodistes culturals té com a objectiu incentivar la participació dels joves en l’àmbit cultural, fomentar el seu esperit crític amb l’anàlisi de diferents obres de teatre, potenciar l’escriptura i la redacció de textos, afavorir la passió per les arts escèniques des de l’educació reglada i cobrir un buit de la crítica professional en el teatre familiar i juvenil.