fbpx

2022/23- Pere Faura (Mapadeball) i Mario G.Sáez (Tots Dansen)

Una de les singularitats que han tingut lloc aquest any en el marc d’aquesta iniciativa és que ha estat la primera vegada que la peça que han assajat els alumnes era una partitura de moviment original i elaborada específicament per a l’ocasió. Aquesta coreografia ha tingut per títol Mà, pell, llamp, pamela, balada, palmada i ha estat creada pel coreògraf Pere Faura.

‘Mà, pell, llamp, pamela, balada, palmada’– Pere Faura

La peça s’ha creat a partir de l’univers d’aquest creador, explorant temes o universos que ell ha treballat en peces seves anteriors. Cada acte representa un interès formal del creador, amb un univers i referents de la cultura popular reinterpretada. En aquesta creació s’hi ha volgut representar un manual d’instruccions per escriure amb el cos una dansa de gestos i paraules, i s’ha desenvolupat un ritual massiu per evocar grans referents de la nostra memòria col·lectiva i, al mateix temps, per donar espai a les ofrenes més personals i singulars.

Aquesta és la definició de la peça en mans del seu propi autor:

Una coreografia inicialment pensada, més tard pactada per tal de poder ser traspassada i així finalment, executada. 

Un viatge a través de la transcripció, la traducció i la transmissió, amb l’objectiu final d’una interpretació que serà fusió entre l’exacta composició i la lliure improvisació.  

Una partitura escènica creada per a l’ocasió per un compositor de moviments encarregat de compondre una única composició visual que serà versionada, assajada i finalment presentada al públic en un concert final interpretat per vàries orquestres de cossos, sota la direcció de les seves respectives directores coreogràfiques.  

Un manual d’instruccions per escriure amb el cos una dansa de gestos i paraules.  

Una recepta de cuina on all, mel, bledes i abelles seran els ingredients d’una gran paellada ballada. 

Un ritual massiu que evocarà grans referents de la nostra memòria col·lectiva, al mateix temps que donarà espai a aquelles ofrenes més personals i singulars.  

Un gran joc del telèfon fet de bots i mots creats per tots, ballant junts en una festa de medalla en plena nit de tempesta i llampada.

Mapadeball s’ha desplegat a diverses ciutats de la Xarxa, en concret a Figueres, on va tenir lloc el seu tret de sortida, a Olot, a Granollers, a Vilanova i la Geltrú, a Mataró i a Girona, que va ser l’escenari on es va cloure. Aquesta darrera ciutat també tenia la particularitat de ser la primera vegada que participava en aquest projecte.

Les 20 representacions que s’han fet han comportat la participació de 2.586 alumnes, de 15 formadors i de 46 professors de 29 instituts de les diverses ciutats esmentades. En concret:

 

FIGUERES (del 28 al 31 de març) :

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Institut Narcís Monturiol 1r d’ESO (4 grups) 115
Institut Ramon Muntaner 2n d’ESO (4 grups) 100
Institut Cendrassos 2n d’ESO (7 grups) 165
Institut Alexandre Deulofeu 2n i 3r d’ESO (2 grups) 23
Institut Olivar Gran 2n d’ESO (5 grups) 119
Institut La Jonquera 3r d’ESO (3 grups) 72
Castelló d’Empúries 2n d’ESO (6 grups) 125
Institut El Bruel – Empuriabrava 3r d’ESO (3 grups) 55
INS Padró (l’Escala) 2n d’ESO (5 grups) 134
INS de Llançà 2n d’ESO (3 grups) 81

Total ciutat: 989

8 funcions, 3 formadores i 12 professors

 

OLOT (25 i 26 d’abril):

Nom del centre Curs Nombre alumnes
IES Bosc de la Coma 2n d’ESO (4 grups) 121
Institut-Escola Cor de Maria 2n d’ESO (2 grups) 42
Institut-Escola Pia 2n d’ESO (2 grups) 61
Institut-Escola Greda 2n d’ESO (3 grups) 61

Total ciutat: 285

4 funcions, 2 formadores i 6 professors

 

 

 

GRANOLLERS (del 2 al 5 de maig):

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Institut Lauro de les Franqueses 3r d’ESO (6 grups) 152
Celestí Bellera de Granollers 3r d’ESO (4 grups) 91
Antoni Cumella de Granollers 2n d’ESO (5 grups) 108
M. Estrada de Granollers 3r d’ESO (2 grups) 60
Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor) 4t d’ESO (4 grups) 84
El Vern de Lliçà de Vall 2n d’ESO (3 grups) 84
Domus d’Olivet de Canovelles 2n d’ESO (3 grups) 58
Baix Montseny de Sant Celoni 2n d’ESO (4 grups) 80

Total ciutat: 717

4 funcions, 5 formadores i 12 professors

 

VILANOVA I LA GELTRÚ (11 i 12 de maig):

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Institut Manuel de Cabanyes 1r de batxillerat (4 grups) 133
Institut Dolors Mallafré Batxillerat escènic 17
Institut Baix a mar Batxillerat (2 grups) 52

Total ciutat: 202

4 funcions, 1 formadores i 7 professors

 

MATARÓ (del 17 al 19 de maig):

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Damià Campeny 4t d’ESO (4 grups) 89
Cinc Sènies 3r d’ESO (4 grups) 122
Puig i Cadafalch 4t d’ESO (4 grups) 101

Total ciutat: 312

3 funcions, 2 formadores i 6 professors

 

 GIRONA (25 de maig):

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Institut Narcís Xifra 2n d’ESO (3 grups) 81

Total ciutat: 81

1 funcions, 2 formadores i 3 professors

TOTS DANSEN

Reus enguany ha acollit el projecte Tots Dansen, el qual s’ha recuperat després d’un període en què no s’havia fet a causa de la pandèmia.

Tot i que aquest projecte està molt vinculat a Mapadeball, una de les diferències destacades és que aquí és el mateix coreògraf qui fa la formació als professors així com la direcció d’assajos i funcions. En canvi, en el cas de la partitura de Pere Faura van ser els ballarins locals els encarregats de transmetre-la als joves i de fer la direcció artística del resultat final.

Celebració. Els diumenges de la vida – Mario G. Sáez.

En aquest cas els estudiants han ballat la peça Celebració. Els diumenges de la vida, de Mario G. Sáez. Aquesta coreografia té com a punt de partida el concepte “celebrar” en les seves diferents concepcions. Sempre s’ha celebrat dansant, des dels balls de la cort després de guanyar una guerra fins als festivals de música i concerts multitudinaris, de la sardana als balls del Fortnite amb què els avatars celebren les seves conquestes. Un munt de referents que estan plens de moviment i que explorarem per crear un llenguatge propi que celebri les possibilitats del cos i que ens havia de permetre transformar un concepte en espectacle

A Tots Dansen hi ha hagut 2 representacions, que van tenir lloc els dies 25 i 26 d’abril i han comportat la participació de 251 alumnes, d’1 formador i de 12 professors de 7 instituts de Reus. En concret:

 

Nom del centre Curs Nombre alumnes
Institut Gabriel Ferreter i Soler 1r de batxillerat 14
Institut Gaudí 3r d’ESO 22
Institut Baix Camp 3r d’ESO 30
Institut Pi del Burgar 3r d’ESO (grups) 60
Institut Salvador Vilaseca 3r i 4t d’ESO 30
Col·legi Sant Josep 1r de batxillerat

(2 grups)

68
Institut Roseta Mari 4t d’ESO 27

 

 

ELS NÚMEROS DELS PROJECTES MAPADEBALL/TOTS DANSEN PEL CURS 22-23 HAN ESTAT:

  • 2 coreògrafs
  • 7 ciutats
  • 837 alumnes
  • 42 instituts
  • 58 professors implicats
  • 20 representacions per a públic general
  • 16 ballarins locals
Go top