Una de les singularitats que han tingut lloc aquest any en el marc d’aquesta iniciativa és que ha estat la primera vegada que la peça que han assajat els alumnes era una partitura de moviment original i elaborada específicament per a l’ocasió. Aquesta coreografia ha tingut per títol Mà, pell, llamp, pamela, balada, palmada i ha estat creada pel coreògraf Pere Faura.
‘Mà, pell, llamp, pamela, balada, palmada’– Pere Faura
La peça s’ha creat a partir de l’univers d’aquest creador, explorant temes o universos que ell ha treballat en peces seves anteriors. Cada acte representa un interès formal del creador, amb un univers i referents de la cultura popular reinterpretada. En aquesta creació s’hi ha volgut representar un manual d’instruccions per escriure amb el cos una dansa de gestos i paraules, i s’ha desenvolupat un ritual massiu per evocar grans referents de la nostra memòria col·lectiva i, al mateix temps, per donar espai a les ofrenes més personals i singulars.
Aquesta és la definició de la peça en mans del seu propi autor:
Una coreografia inicialment pensada, més tard pactada per tal de poder ser traspassada i així finalment, executada.
Un viatge a través de la transcripció, la traducció i la transmissió, amb l’objectiu final d’una interpretació que serà fusió entre l’exacta composició i la lliure improvisació.
Una partitura escènica creada per a l’ocasió per un compositor de moviments encarregat de compondre una única composició visual que serà versionada, assajada i finalment presentada al públic en un concert final interpretat per vàries orquestres de cossos, sota la direcció de les seves respectives directores coreogràfiques.
Un manual d’instruccions per escriure amb el cos una dansa de gestos i paraules.
Una recepta de cuina on all, mel, bledes i abelles seran els ingredients d’una gran paellada ballada.
Un ritual massiu que evocarà grans referents de la nostra memòria col·lectiva, al mateix temps que donarà espai a aquelles ofrenes més personals i singulars.
Un gran joc del telèfon fet de bots i mots creats per tots, ballant junts en una festa de medalla en plena nit de tempesta i llampada.
Mapadeball s’ha desplegat a diverses ciutats de la Xarxa, en concret a Figueres, on va tenir lloc el seu tret de sortida, a Olot, a Granollers, a Vilanova i la Geltrú, a Mataró i a Girona, que va ser l’escenari on es va cloure. Aquesta darrera ciutat també tenia la particularitat de ser la primera vegada que participava en aquest projecte.
Les 20 representacions que s’han fet han comportat la participació de 2.586 alumnes, de 15 formadors i de 46 professors de 29 instituts de les diverses ciutats esmentades. En concret:
FIGUERES (del 28 al 31 de març) :
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Institut Narcís Monturiol | 1r d’ESO (4 grups) | 115 |
Institut Ramon Muntaner | 2n d’ESO (4 grups) | 100 |
Institut Cendrassos | 2n d’ESO (7 grups) | 165 |
Institut Alexandre Deulofeu | 2n i 3r d’ESO (2 grups) | 23 |
Institut Olivar Gran | 2n d’ESO (5 grups) | 119 |
Institut La Jonquera | 3r d’ESO (3 grups) | 72 |
Castelló d’Empúries | 2n d’ESO (6 grups) | 125 |
Institut El Bruel – Empuriabrava | 3r d’ESO (3 grups) | 55 |
INS Padró (l’Escala) | 2n d’ESO (5 grups) | 134 |
INS de Llançà | 2n d’ESO (3 grups) | 81 |
Total ciutat: 989
8 funcions, 3 formadores i 12 professors
OLOT (25 i 26 d’abril):
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
IES Bosc de la Coma | 2n d’ESO (4 grups) | 121 |
Institut-Escola Cor de Maria | 2n d’ESO (2 grups) | 42 |
Institut-Escola Pia | 2n d’ESO (2 grups) | 61 |
Institut-Escola Greda | 2n d’ESO (3 grups) | 61 |
Total ciutat: 285
4 funcions, 2 formadores i 6 professors
GRANOLLERS (del 2 al 5 de maig):
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Institut Lauro de les Franqueses | 3r d’ESO (6 grups) | 152 |
Celestí Bellera de Granollers | 3r d’ESO (4 grups) | 91 |
Antoni Cumella de Granollers | 2n d’ESO (5 grups) | 108 |
M. Estrada de Granollers | 3r d’ESO (2 grups) | 60 |
Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor) | 4t d’ESO (4 grups) | 84 |
El Vern de Lliçà de Vall | 2n d’ESO (3 grups) | 84 |
Domus d’Olivet de Canovelles | 2n d’ESO (3 grups) | 58 |
Baix Montseny de Sant Celoni | 2n d’ESO (4 grups) | 80 |
Total ciutat: 717
4 funcions, 5 formadores i 12 professors
VILANOVA I LA GELTRÚ (11 i 12 de maig):
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Institut Manuel de Cabanyes | 1r de batxillerat (4 grups) | 133 |
Institut Dolors Mallafré | Batxillerat escènic | 17 |
Institut Baix a mar | Batxillerat (2 grups) | 52 |
Total ciutat: 202
4 funcions, 1 formadores i 7 professors
MATARÓ (del 17 al 19 de maig):
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Damià Campeny | 4t d’ESO (4 grups) | 89 |
Cinc Sènies | 3r d’ESO (4 grups) | 122 |
Puig i Cadafalch | 4t d’ESO (4 grups) | 101 |
Total ciutat: 312
3 funcions, 2 formadores i 6 professors
GIRONA (25 de maig):
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Institut Narcís Xifra | 2n d’ESO (3 grups) | 81 |
Total ciutat: 81
1 funcions, 2 formadores i 3 professors
TOTS DANSEN
Reus enguany ha acollit el projecte Tots Dansen, el qual s’ha recuperat després d’un període en què no s’havia fet a causa de la pandèmia.
Tot i que aquest projecte està molt vinculat a Mapadeball, una de les diferències destacades és que aquí és el mateix coreògraf qui fa la formació als professors així com la direcció d’assajos i funcions. En canvi, en el cas de la partitura de Pere Faura van ser els ballarins locals els encarregats de transmetre-la als joves i de fer la direcció artística del resultat final.
Celebració. Els diumenges de la vida – Mario G. Sáez.
En aquest cas els estudiants han ballat la peça Celebració. Els diumenges de la vida, de Mario G. Sáez. Aquesta coreografia té com a punt de partida el concepte “celebrar” en les seves diferents concepcions. Sempre s’ha celebrat dansant, des dels balls de la cort després de guanyar una guerra fins als festivals de música i concerts multitudinaris, de la sardana als balls del Fortnite amb què els avatars celebren les seves conquestes. Un munt de referents que estan plens de moviment i que explorarem per crear un llenguatge propi que celebri les possibilitats del cos i que ens havia de permetre transformar un concepte en espectacle
A Tots Dansen hi ha hagut 2 representacions, que van tenir lloc els dies 25 i 26 d’abril i han comportat la participació de 251 alumnes, d’1 formador i de 12 professors de 7 instituts de Reus. En concret:
Nom del centre | Curs | Nombre alumnes |
Institut Gabriel Ferreter i Soler | 1r de batxillerat | 14 |
Institut Gaudí | 3r d’ESO | 22 |
Institut Baix Camp | 3r d’ESO | 30 |
Institut Pi del Burgar | 3r d’ESO (grups) | 60 |
Institut Salvador Vilaseca | 3r i 4t d’ESO | 30 |
Col·legi Sant Josep | 1r de batxillerat
(2 grups) |
68 |
Institut Roseta Mari | 4t d’ESO | 27 |
ELS NÚMEROS DELS PROJECTES MAPADEBALL/TOTS DANSEN PEL CURS 22-23 HAN ESTAT:
- 2 coreògrafs
- 7 ciutats
- 837 alumnes
- 42 instituts
- 58 professors implicats
- 20 representacions per a públic general
- 16 ballarins locals