ELS NÚMEROS D’AQUESTA EDICIÓ DEL TOTS DANSEN SÓN BASTANT ESPECTACULARS:
– 8 ciutats
– 2.046 joves
– 32 instituts públics
– 70 professors implicats
– 16 funcions
– 12 formadors locals
El creixement de ciutats participants va fer que Tots Dansen obrís la seva mirada en aquesta edició amb la participació de 3 coreògraf en el projecte. Els noms dels coreògrafs són: Inés Boza, Toni Mira i Constanza Brncic.
CONSTANZA BRNCIC
15 al 18 de maig: Funcions al TEATRE AUDITORI DE GRANOLLERS, 13h i 20h
– 9 instituts de 6 municipis del Vallès. 669 alumnes de 2on i 3er d’ESO, 23 professors
– Formadors locals: Carme Nájera, Àgueda Murillo i Sílvia Sant
23 a 25 de maig: Funcions al TEATRE MONUMENTAL DE MATARÓ, 20h
– 5 instituts. 382 alumnes de 3er i 4art d’ESO, 10 professors.
– Formadors locals: Daniel Rosado i Bárbara Martín.
Amb una nova creació coreogràfica dissenyada per al projecte:
“Diàriament caminem pels carrers de la nostra ciutat. Fem diferents recorreguts per anar d’un lloc a un altre, a vegades anem més de pressa, quasi corrents, d’altres caminem a poc a poc, fent ziga-zagues per les voreres. Hi ha dies que ens trobem amb algun amic que feia temps que no vèiem i ens aturem una estona per parlar-hi. Altres vegades anem caminant amb més gent, a vegades amics, a vegades desconeguts que de cop ocupen els carrers amb diferents activitats que mostren la vida comunitària de la ciutat. Sovint la comunitat ocupa els carrers com si fos un sol cos, amb una sola veu.
Alguna vegada caminem en soledat, en la foscor de la nit. O durant els matins dels dies festius, quan encara no s’ha llevat ningú. A vegades en caminar escoltem música i el carrer ja no és el carrer, sinó un espai somiat, per on viatgem. A voltes ens aturem perquè ens hem deixat alguna cosa i hem de tornar enrere. A voltes ens amaguem darrere un arbre perquè hem vist algú a qui ens fa vergonya saludar. A vegades decidim canviar de ruta. A vegades no caminem: anem en bici, amb l’skate, amb patins, patinets. En moments especials estem tan contents que no caminem, ni correm: volem! I ens fixem en els detalls del carrer pel qual hem passat mil vegades i cerquem el cel amb la mirada, entre els edificis… I pensem i sentim el temps, els ritmes, els espais dintre de l’espai de la ciutat. Pensem i sentim els altres, als que ens trobem o amb qui caminem de costat.”
EL CARRER COM A ESPAI COREOGRÀFIC:
“A partir dels carrers com a espais coreogràfics, plantejo un procés de creació en què els alumnes puguin reflexionar sobre la seva relació amb l’espai públic de la ciutat on viuen. En els carrers, el seu cos es mou de diferents maneres, té diferents reaccions i feed-backs dels altres i de la mateixa estructura urbanística de la ciutat. Encreuaments, rotondes, places, carrers estrets amb edificis molt alts, carrers de vianants, carrers amplis amb molts cotxes, carrers de cases baixes, carrers amb arbres, voreres amples, estretes, escales, cantonades, obstacles. Tots aquests paisatges generen un munt de materials coreogràfics que explorarem: dinàmiques de grup, trobades, solos, ritmes… dibuixant una cartografia de la ciutat a través de la peça de dansa. Treballarem amb les observacions dels estudiants, així com amb fotografies i vídeos dels carrers per on es mouen. Obrirem també l’imaginari a tot allò que els joves projecten en els seus carrers: les pors, els desitjos, els espais imaginats, els projectes i els somnis.”
INES BOZA
12 i 13 d’abril: funcions al PRINCIPAL DE VILANOVA I LA GELTRÚ, 20h
– 2 instituts. 160 alumnes de 1er de Batxillerat, 5 professors.
– Formadora local: Angie Mas
27 d’abril: Funció al TEATRE PRINCIPAL D’OLOT, 21h
– 3 instituts. 177 alumnes de 2on i 3er d’ESO, 3 professors.
– Formadora local: Èlia Teis
2 de maig :funció al AUDITORI DE SANT CUGAT DEL VALLÈS, 19h
– 1 institut. 165 alumnes de 1er d’ESO i una optativa. 7 professors.
– Formadora local: Sònia Romà
Aquestes van ser les funcions de “Som el que som”, l’adaptació de la peça que la coreògrafa va crear l’any passat per l’edició barcelonina del Tot Dansa:
“Vincular la dansa a la vida. Potenciar l’observació de l’entorn i de la música per a descobrir que la dansa està a tot arreu. Els gestos i moviments quotidians que fem i que són les lletres del llenguatge físic amb el qual ens comuniquem, poden ser dansa. Podem ballar també els moviments que observem o realitzem a la vida quotidiana. Proposant observar els moviments de la vida quotidiana mentre escoltem música amb auriculars al metro, al carrer, fent esport, a classe… Tot moviment entra en el ritme de la música i pot ser dansa.”
“Portem als formadors i als joves al nostre món de la dansa, el cos i el moviment, el teatre, i els joves ens porten al seu món d’ esports, futbol, telèfons mòbils, relacions sexuades incipients, disco, skates, chats, jocs, complicitats i simbiosis adolescents, normes, disciplina, conflictes, desitjos de rebel·lió…
Jugar per a la composició coreogràfica amb les seves qualitats de moviment, que parlin de les seves vides i comportaments, dels seus interessos, els seus jocs, les seves realitats.
Coreografies amb passos de futbol, duos amb la gestualitat de les relacions incipients o dels conflictes adolescents, jocs, escenes grupals amb balls disco, moments d’apatia i aïllament total en què ningú escolta ningú, tampoc la música, les fantasmagòriques llums dels mòbils il·luminant les seves cares, coreografies amb la simbiosi de moviment que els caracteritza…”
La proposta també inclou un petit homenatge a Pina Bausch, a través de la interpretació de la seva frase Nelken-Line, una passejada dansada de les estacions de l’any.
TONI MIRA
27 d’abril: FIGUERES 12h30 (actuació a l’espai públic, a la Rambla)
– 1 institut. 90 alumnes de 2on d’ESO, 2 professors
– Formador local: Roger Fernàndez
3 i 4 de maig: funcions al TEATRE AUDITORI FELIP PEDRELL DE TORTOSA, 19h
– 2 instituts. 140 alumnes de 3er d’ESO, 7 professors
– Formadora local: Marta Viladrich
10i i 11 de maig: Funcions al TEATRE KURSAAL DE MANRESA, 20h 2 instituts
– 10 instituts. 263 alumnes de 3er i 4art d’ESO, 13 professors
– Formadors locals: Guillem Cirera i Laura Bataller
Amb una reinterpretació del projecte que va implantar al Tots Dansen fa algunes edicions:
“Un dels objectius principals de la proposta educativa és el d’incidir en la transversalitat de la música i la dansa, i intentar donar les eines necessàries als alumnes i professors, per a ser capaços de viure la dansa, desenvolupar-la i compartir-la a partir de la música, i a l’hora gaudir, entendre i percebre millor la música i el ritme a partir de la dansa. La música serà el motor principal de la proposta coreogràfica. Per aquesta raó, es dividirà en quatre parts ben diferenciades, corresponents a cadascuna de les obres escollides.
Malgrat que en totes les peces musicals escollides hi estaran presents tots els materials, tant físics com emocionals, que es treballaran en el procés pedagògic, en cadascuna d’elles s’intentarà posar èmfasi en algun aspecte en concret.
Rameau: Les Indes galantes (Ouverture, Menuets, Tambourins, Air des sauvages, Orage, Adoration du Soleil). Donada la claredat i la diversitat de ritmes que ens ofereixen els moviments que s’interpretaran d’aquesta obra musical, Les Indes Galantes serà la peça on més es treballarà la comprensió i l’ interpretació del ritme i de l’estructura musical.
Bach: Suite orquestral núm. 3 (Bourrée, Air , Gigue) Es treballarà sobretot la consciència de l’espai comú i del grup, l’uníson, l’escolta i les emocions.
Milhaud: A Le Boeuf sur le toit es donarà prioritat a que siguin els propis alumnes i els professors els qui aportin la seva visió sobre la música a partir els paisatges sonors que aquesta complexa peça ens proposa. Es treballarà a partir del contacte físic i d’improvisació.
Adams: Donada la complexitat i riquesa rítmica de The Chairman dances, aquesta peça serà la més estructurada i guiada des de l’equip de direcció. En ella estaran presents el ritme, l’espai, l’emoció i la poètica del moviment.”